Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Τεχνολογία - Επιστήμη

Βρέθηκαν τέλεια διατηρημένα απολιθώματα από τη μέρα της «Αποκάλυψης», πριν 66 εκατ. χρόνια

4

Απολιθώματα ζώων και φυτών που χάθηκαν πριν από 66 εκατομμύρια χρόνια,  λίγα λεπτά μετά την πρόσκρουση στη Γη του τεράστιου αστεροειδή που εξαφάνισε του δεινόσαυρους, ισχυρίζονται ότι ανακάλυψαν επιστήμονες στις ΗΠΑ.

ντακοτα

Μια ομάδα παλαιοντολόγων του Πανεπιστημίου του Κάνσας υποστηρίζει ότι βρήκε στη Βόρεια Ντακότα, στην περιοχή Μπάουμαν, «εξαιρετικά διατηρημένα απολιθώματα» ζώων, δέντρων, εντόμων, ψαριών και άλλων θαλάσσιων πλασμάτων, ηλικίας 65,76 εκατομμυρίων ετών, η οποία ταιριάζει με την χρονολόγηση για την πτώση του αστεροειδούς.

Τα απολιθώματα βρέθηκαν στοιβαγμένα σε διαδοχικά στρώματα και – εκτός του ότι είχαν σκεπαστεί από πολλαπλά θραύσματα λιωμένων και διαλυμένων πετρωμάτων που είχαν πέσει από τον ουρανό - έφεραν επίσης ενδείξεις ότι είχαν κατακλυστεί από το νερό, πιθανώς εξαιτίας ενός τεράστιου τσουνάμι που προκάλεσε η πτώση του αστεροειδούς.

Οι επιστήμονες με επικεφαλής τον παλαιοντολόγο Ρόμπερτ Ντε Πάλμα του Πανεπιστημίου του Κάνσας, ελπίζουν ότι με αυτά τα ευρήματα, θα μπορέσουν για πρώτη φορά να πάρουν μια ιδέα των τρομερών γεγονότων που συνέβησαν μερικά λεπτά έως ώρες μετά την πρόσκρουση του αστεροειδούς με διάμετρο γύρω στα 12 χιλιόμετρα, σε μια περιοχή στο σημερινό Κόλπο του Μεξικού.

Υπολογίζεται ότι η πτώση του αστεροειδούς προκέλεσε την εξαφάνιση των έως τότε κυρίαρχων δεινοσαύρων, αλλά και του 75% όλης της πανίδας και της χλωρίδας εκείνης της εποχής.

Οι 12 ερευνητές Uα κάνουν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS).

Ανάμεσα στους ερευνητές είναι ο καθηγητής γεωλογίας Γουόλτερ Αλβάρεζ του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια-Μπέρκλεϊ, ο οποίος, μαζί με τον νομπελίστα πατέρα του Λούις, ανέπτυξαν από το 1979 τη διάσημη πλέον θεωρία της πρόσκρουσης ως αιτίας εξαφάνισης των δεινοσαύρων.

Ο συνεργάτης του Ντέηβιντ Μπέρνχαμ δήλωσε ότι «είχαμε καταλάβει πως άσχημα πράγματα συνέβησαν αμέσως μετά την πρόσκρουση, αλλά έως τώρα κανένας δεν είχε βρει την "κάνη που καπνίζει". Έτσι, μας έλεγαν 'ακούμε για την έκρηξη που σκότωσε τους δεινόσαυρους, αλλά γιατί δεν υπάρχουν πτώματα παντού;'. Τώρα έχουμε πια και νεκρά σώματα. Δεν είναι δεινόσαυροι, αλλά τελικά θα βρεθούν και αυτοί».

Ήδη στον «υγρό τάφο» της Βόρεια Ντακότα, σύμφωνα με τον ΝτεΠάλμα, βρέθηκαν και απολιθωμένα απομεινάρια δεινοσαύρων.

Αλλοι επιστήμονες πάντως θεωρούν πιθανό ότι η πρόσκρουση του αστεροειδούς δεν ήταν η μοναδική αιτία για την εξαφάνιση των δεινοσαύρων, στην οποία πιθανώς συνέβαλαν επίσης κατακλυσμικές και μακρόχρονες εκρήξεις ηφαιστείων, καθώς και η κλιματική αλλαγή.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ