Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Τεχνολογία - Επιστήμη

Σύμφωνα με το Science - Ο φωτογραφικός φακός συνοδοιπόρος της Επιστήμης [Εικόνες]

6

Το 2017 εκτός από σημαντικές επιστημονικές ανακαλύψεις μας χάρισε και εντυπωσιακές φωτογραφίες που αντικατοπτρίζουν την επίδραση της Επιστήμης στην καθημερινότητά μας. Η συντακτική ομάδα του Science επέλεξε τις καλύτερες και δημιούργησε ένα λεύκωμα για τη χρονιά που πέρασε.

Ο φωτογραφικός φακός συνοδοιπόρος της Επιστήμης [Εικόνες]

Οι βρυχώμενοι πίθηκοι «δείκτης» του κίτρινου πυρετού

Πηγή φωτο: Juan Carlos Munoz/NPL/Minden Pictures

Ένας κιτρινο-μαυρος βρυχώμενος πίθηκος είναι γατζωμένος πάνω στη μητέρα του. Ο πληθυσμός του συγκεκριμένου είδους πηθίκων μπορεί να αποτελέσει δείκτη για την εξάπλωση του κίτρινου πυρετού. Η Βραζιλία ήταν η χώρα που επλήγη το 2017 από την χειρότερη επιδημία κίτρινου πυρετού τα τελευταία 70 χρόνια, με 792 επιβεβαιωμένα κρούσματα.

Οι εποχικές επιρροές στο γαστρεντερικό σύστημα

Πηγή φωτο: Matthieu Paley/National Geographic Creative

Στην Τανζανία, ένα μέλος της φυλής των Ζαντζα κρατά ένα κομμάτι κηρήθρας. Οι επιστήμονες ανακαλύπτουν καθημερινά νέα στοιχεία για το πως τα εποχιακά διατροφικά είδη διαμορφώνουν το μικροβίωμα του γαστρεντερικού μας συστήματος συγκρίνοντας το πεπτικό των Χαντζα με αυτό ατόμων που ζουν σε βιομηχανικές περιοχές του πλανήτη.

Που αναπτύσσεται το φτέρωμα

Πηγή φωτο: Bill Coster/FLPA/Minden Pictures

Φτέρωμα από κότα Όρπινγκτον. Μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2017 αποκάλυψε νέα στοιχεία για τον τρόπο που ο οργανισμός αποφασίζει που θα φυτρώσουν τα φτερά (ή οι τρίχες στην περίπτωση του ανθρώπου) στο σώμα των πτηνών.

Η μεγάλη μετανάστευση

Πηγή φωτο: Massimo Sestini

Αφρικανοί και Σύριοι μετανάστες διασχίζουν τη Μεσόγειο. Η κινητικότητα των ανθρώπων είναι μεγαλύτερη από ποτέ, δημιουργώντας προκλήσεις στις τοπικές κοινωνίες και τους ίδιους τους μετανάστες. Οι επιστήμονες συγκαταλέγονται μεταξύ αυτών που αναγκάζονται να μετακινηθούν εκούσια ή ακούσια.

Επιδημία

Πηγή φωτο: John Moore/Getty Images

Στην Μονρόβια μια μητέρα κρατά το παιδί της στεκόμενη πάνω στο στρώμα που κοιμάται. Οι επιστήμονες μαθαίνουν πολλά πράγματα παρατηρώντας τις συνήθειες των μικρών κοινωνικών ομάδων και εντοπίζουν έτσι ελλείμματα στα συστήματα υγείας που θα μπορούσαν να αλλάξουν καθοριστικά την πορεία των μολυσματικών ασθενειών.

Παγετώνες

Πηγή φωτο: Heïdi Sevestre

Ο Παγετώνας Wahlenbergbreen στο Αρχιπέλαγος του Σβαλμπαρντ στη Νορβηγία μετακινείται έως εννέα μέτρα ημερησίως. Η μάζα των παγετών και το σχήμα τους συνδυαστικά με την κλιματική αλλαγή απελευθερώνουν τεράστιους όγκους πάγου προς τις ακτές πυροδοτώντας μια σειρά καταστροφικών φυσικών γεγονότων.

Διαδήλωση υπέρ της Επιστήμης

Πηγή φωτο: Bill Douthitt/AAAS

Στις 22 Απριλίου 2017 πραγματοποιήθηκε η πρώτη διαδήλωση υπέρ της Επιστήμης. Σε περισσότερα από 600 σημεία του πλανήτη υποστηρικτές της επιστημονικής κοινότητας διαδήλωσαν υπέρ της προαγωγής της Επιστήμης.

Γιατί τα αβγά έχουν πολλά διαφορετικά μεγέθη;

Πηγή φωτο: Frans Lanting

Αβγά από τη συλλογή του Ιδρύματος Ζωολογίας Vertebrate. Όλο και περισσότερες μελέτες φέρνουν στο φως νέα στοιχεία γιατί τα αβγά των πτηνών διαφέρουν τόσο πολύ σε μέγεθος, σχήμα και χρώμα.

Μαθαίνοντας περισσότερα για τις αράχνες

Πηγή φωτό: Tim Flach/Getty Images

Σε ένα ειδικό αφιέρωμα στις αράχνες, οι ειδικοί του Science εντρύφισαν στον κόσμο των αραχνών φέρνοντας στο φως περισσότερα στοιχεία για τον τρόπο που παράγουν το μετάξι, από που πηγάζει το δηλητήριο τους και πως εξελίχθηκε διαχρονικά το είδος τους.

Κρίση στη Νιγηρία

Πηγή φωτο: Andrew Esiebo/AP Images for Science Magazine

Παιδιά παίζουν σε μια ασφαλή περιοχή στο στρατόπεδο συγκέντρωσης προσφύγων Muna Garage στην επαρχία Μπόρνο της Νιγηρίας. Χιλιάδες άτομα εκτοπισμένα λόγω της Μπόκο Χάραμ υποφέρουν από υποσιτισμό και μολυσματικές ασθένειες, όπως ιλαρά, ελονοσία, πολυομυελίτιδα, με μεγαλύτερα θύματα τα παιδιά.

Η Ήρα έχει στρέψει το βλέμμα της στον Δία

Πηγή φωτο: NASA/SwRI/MSSS/JPL-Caltech/Betsy Asher Hall, Gervasio Robles, Candy Hansen, Koji Kuramura, Eric De Jong, Scott Bolton

Οι κυκλώνες με μήκος πάνω από 1000 χιλιόμετρα περιστρέφονται γύρω από τον νότιο πόλο του Δία. Το διαστημόπλοιο Ήρα της NASA χρειάστηκε να κάνει τρεις διαφορετικούς κύκλους γύρω από τον Δία για να τραβήξει αυτή τη φωτογραφία.

Ελπίδες θεραπείας του καταρράκτη

Πηγή φωτο: Paul Whitten/Science Source

Ο καταρράκτης θολώνει τον φακό του ανθρώπινου ματιού. Περίποτ ένα στα έξι άτομα άνω των 40 ετών εκδηλώνει καταρράκτη. Επιστήμονες ανέπτυξαν μια νέα μέθοδο ανάπλασης του φακού με τη βοήθεια βλαστικών κυττάρων. Η τεχνική θα τεθεί σε κλινική δοκιμή φέτος.

Κροκόδειλοι αλλάζουν φύλο

Πηγή φωτο: Robert Blanken

Ένας αμερικανικός κροκόδειλος κάθεται ακίνητος στα νερά του ποταμού Ταρκολες στην Κόστα Ρίκα. Οι ερευνητές εκμεταλλεύονται το σκοτάδι της νύχτας για να αιχμαλωτίσουν τους κροκόδειλους και να μάθουν περισσότερα για το φύλο τους. Υποψιάζονται ότι ένα συνθετικό στεροειδές τους κάνει να αλλάζουν φύλο.

Σε ασφυκτικό πλαίσιο

Πηγή φωτο: Karlsruhe Institute of Technology

Ο θάλαμος κενού του Karlsruhe Tritium Neutrino, σχεδιασμένος να μετράει τη μάζα του νετρίνου, περνά από τη μικρή πόλη Leopoldshafen της Γερμανίας, με μόνο 5 εκατοστά απόσταση από τα κτίρια. Ο θάλαμος ταξίδεψε 8.800 χιλιόμετρα δια θαλάσσης από το Deggendorf στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Καρλσρούης.

Υποβρύχιο έντομο

Πηγή φωτο: PNAS

Μια μύγα κάτω από την επιφάνεια του νερού στη Λίμνη Μονο στην Καλιφόρνια. Οι τρίχες και το κηρώδες κάλυπτρο της μύγας παγιδεύουν αέρα και σχηματίζουν μια φουσκάλα και έτσι της επιτρέπεται να επιβιώνει στη κατά τα άλλα αφιλόξενη λίμνη.

Μπουμ!

Πηγή φωτο: D. Basualto, Southern Andes Volcano Observatory (OVDAS), Sernageomin, Chile

Έκρηξη ηφαιστείου στη Χιλή. Εκρήξεις σαν αυτή βοηθούν τους επιστήμονες να κατανοήσουν πως και γιατί εκρήγνυνται τα ηφαίστεια.

Επιμέλεια: Μαίρη Μπιμπή