Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Εκπαιδευτικά Νέα

Οδηγός εφαρμογής προγραμμάτων ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα αγωγής υγείας

Οδηγός εφαρμογής προγραμμάτων ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα αγωγής υγείας

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ)

Γ΄ ΚΟΙΝΟΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΗΡΙΞΗΣ

ΑΞΟΝΑΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ Α2
«Προώθηση & Βελτίωση της εκπαίδευσης και της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης στα πλαίσια της δια βίου μάθησης»

Μέτρο 2.4
Επαγγελματικός προσανατολισμός & σύνδεση με την αγορά εργασίας

ΕΝΕΡΓΕΙΑ 2.4.3
«Ανάπτυξη δεξιοτήτων για τη σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας»

Κατηγορία πράξεων γ

«Προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα αγωγής υγείας»

ΟΔΗΓΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
(2007-2008)

ΕΘΝΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΤΗΤΑΣ
ΕΙΔΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ
ΒΟΥΡΝΑΖΟΥ 14, Τ.Κ 11521
ΑΘΗΝΑ

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ

Στα «Προγράμματα Ενίσχυσης Πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας» ανήκουν :
Προγράμματα που άπτονται της Αγωγής Υγείας σύμφωνα με το Εκπαιδευτικό υλικό που αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του Ε.Π.Ε.Α.Ε.Κ 1
Στόχος των Προγραμμάτων Ενίσχυσης Πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας είναι η πρόληψη φαινομένων κοινωνικής παθογένειας, ήδη από την προεφηβική και εφηβική ηλικία των μαθητών, μέσω της πληροφόρησης περί των φαινομένων και των συνεπειών τους και της παραγωγής προτύπων συμπεριφοράς, ικανών να ενισχύσουν τις αντιστάσεις των μαθητών σε τέτοιου είδους προκλήσεις και να προβάλουν τη φυσική και υγιεινή ζωή.
Ο όρος «πρόληψη» που σημαίνει μέτρα τα οποία τείνουν να εμποδίσουν περιστατικά για κάτι ανεπιθύμητο , είναι ιατρικός κατά βάση , Η πρόληψη όμως μέσω της εκπαίδευσης είναι μία προσέγγιση που δεν περιορίζεται στο ιατρικό πεδίο αλλά λαμβάνει υπόψη και τις κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις του προβλήματος.
Ο ρόλος του σχολείου είναι πρωταρχικά παιδαγωγικός . Με την έννοια αυτή , στόχος της σχολικής εκπαίδευσης δεν είναι απλώς η παροχή πληροφοριών . Εξάλλου, η πληροφόρηση στη σύγχρονη κοινωνία παρέχεται με πολλαπλά μέσα εκτός σχολικού χώρου. Ο ρόλος του σύγχρονου σχολείου θα πρέπει να συνίσταται στο να καθιστά τον νέο ικανό να εκμεταλλεύεται αυτές τις πληροφορίες δημιουργικά και να τις χρησιμοποιεί κατάλληλα.
Το σχολείο καλείται να αναλάβει ένα πρωταρχικό και πολυλειτουργικό ρόλο, στην πρόληψη της σωματικής και ψυχικής υγείας του ατόμου. Ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας στο σχολείο θα πρέπει να είναι μια προσπάθεια ενίσχυσης του παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου και να επικεντρώνεται στην βελτίωση της ικανότητας του παιδιού να «φροντίζει συνολικά τον εαυτό του»
Ένα πρόγραμμα Αγωγής Υγείας μπορεί και πρέπει να προσφέρει ένα πλαίσιο στήριξης και αποδοχής του μαθητή. Το περιεχόμενο ενός προγράμματος Αγωγής Υγείας θα πρέπει να διαπνέεται από ένα κατάλληλο ύφος και ήθος, δεν θα πρέπει να εκφοβίζει τους μαθητές ούτε να κινδυνολογεί, δεν θα απαγορεύει ούτε θα απορρίπτει, δεν θα διδάσκει αλλά θα διαπαιδαγωγεί. Θα πρέπει να εξοικειώνει το μαθητή με ποικίλες καταστάσεις της ζωής και να τον βοηθά να γνωρίσει καλύτερα τον εαυτό του, έτσι ώστε ο ίδιος, λαμβάνοντας υπόψη τις προσωπικές του επιθυμίες και δυνατότητες, να μπορεί να κάνει προσωπικές επιλογές ζωής.
Ο θεσμός της Αγωγής Υγείας μπορεί να φέρει το σχολείο πιο κοντά στη σημερινή πραγματικότητα, να δώσει στους μαθητές ένα χώρο έκφρασης και να αναβαθμίσει το ρόλο του εκπαιδευτικού δίνοντας ταυτόχρονα μεγαλύτερη ικανοποίηση και απόλαυση και στην επαγγελματική ζωή του ίδιου.
Τα προγράμματα αγωγής υγείας στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης βασίζονται στις γενικές αρχές των σχολικών δραστηριοτήτων όπως έχουν οριστεί με τις υπουργικές αποφάσεις Γ2/4867 (ΦΕΚ 629/23-10-1992) και Γ1/377/18-9-92 (ΦΕΚ 577τβ/92) καθώς και με τη μορφή "project" που προβλέπουν τη συνεργασία των εκπαιδευτικών με τους μαθητές για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων σχετικά με την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα αγωγής υγείας. Κατά την υλοποίηση των προγραμμάτων οι σχολικές μονάδες μπορούν να συνεργάζονται με επιστημονικούς και άλλους κοινωνικούς φορείς (συλλόγους γονέων και κηδεμόνων, εκπροσώπους της τοπικής αυτοδιοίκησης, εξειδικευμένους φορείς που προωθούν την αγωγή υγείας κ.α)

Συγκεκριμένα , ο οδηγός εφαρμογής των Προγραμμάτων Ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας:

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Διατροφή- Διατροφικές Συνήθειες»:

Έχει σαν στόχο την ενημέρωση των μαθητών σχετικά με τη σημασία της διατροφής για την υγεία και την ανάπτυξη. Παρέχει επίσης πληροφορίες για τις τροφικές επιλογές και τις κοινωνικο-πολιτισμικές επιρροές, καθώς και για την αλλοίωση, αποθήκευση και συντήρηση των τροφίμων.

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Στοματική Υγιεινή»:

Έχει ως στόχο την πληροφόρηση των μαθητών σχετικά με την έννοια της Αγωγής και της Πρόληψης για τη Στοματική υγεία, καθώς και την παροχή πληροφοριών που αφορούν στην παθογένεια του στόματος και στην πρόληψη των νόσων του στόματος.

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Κυκλοφοριακή Αγωγή- Ατυχήματα»:

Επιδιώκει τη διαμόρφωση ενός προτύπου κυκλοφοριακής συμπεριφοράς και παρέχει πληροφορίες σχετικά με τους παράγοντες κινδύνου, τις συνέπειες των ατυχημάτων και την αντιμετώπιση και πρόληψη των ατυχημάτων
Το ζήτημα της κυκλοφοριακής αγωγής πρέπει να απασχολήσει ιδιαίτερα τη χώρα μας που κατέχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία στην Ευρώπη
- Ως προς τη θεματική ενότητα «Καρδιαγγειακά Νοσήματα-Φυσική άσκηση»

Έχει ως στόχο την απόκτηση υγιών στάσεων και συμπεριφορών για την αποφυγή τέτοιων προβλημάτων

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Ψυχική υγεία - Διαπροσωπικές σχέσεις»

Έχει ως στόχο την βελτίωση της ικανότητας του παιδιού να «φροντίζει συνολικά τον εαυτό του». Η ικανότητα αυτή είναι κάτι που κατακτά το παιδί σταδιακά μέσα από διαδικασίες που διευκολύνουν την ομαλή ανάπτυξη της προσωπικότητάς του. Επηρεάζεται και καθορίζεταί από μια σειρά ψυχοκοινωνικών παραγόντων όπως η Αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθηση, η ικανότητα του ατόμου να επεξεργάζεται τα συναισθήματα του, να επικοινωνεί με τους άλλους, να θέτει στόχους, να αναπτύσσει ουσιαστικές σχέσεις, να αντέχει τις ματαιώσεις, να αντιμετωπίζει τα εκάστοτε προβλήματα, να αγαπά, να δημιουργεί και να απολαμβάνει τη ζωή

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Σεξουαλική αγωγή- Διαφυλικές σχέσεις»

Καλύπτει την ανάγκη για ενημέρωση των νέων αλλά και των μεγαλύτερων σε θέματα που αφορούν το γεννητικό σύστημα, τις λειτουργίες του και τις κοινωνικές και ψυχικές επιπτώσεις που προέρχονται από την κακή στάση στις σχέσεις των δύο φύλων.

- Ως προς τη θεματική ενότητα «Πρόληψη χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών»:

Καθιστά φανερό πως η λύση του προβλήματος δεν εξαντλείται σε επίπεδο νόμων και απαγορεύσεων . Πρωταρχικοί στόχοι της πρόληψης θα πρέπει να είναι η σωστή ενημέρωση, η προαγωγή της υγείας και η μείωση των προϋποθέσεων που οδηγούν στη χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών. Το τελευταίο σημαίνει καταπολέμηση της εξάρτησης σε όλα τα επίπεδα και, παράλληλα, καλλιέργεια των ιδιαίτερων στοιχείων της προσωπικότητας του μαθητή, της επικοινωνίας και της δημιουργικής διάθεσης του ελεύθερου χρόνου.
Ο οδηγός εφαρμογής των Προγραμμάτων ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας επιδιώκει την αναβάθμιση της παρεχόμενης Δ/θμιας και Π/θμιας Εκπαίδευσης και της ποιότητας ζωής γενικότερα, μέσω της ενημέρωσης και της συμμετοχής όχι μόνο των μαθητών, αλλά και των γονέων και των εκπαιδευτικών
Η συμμετοχή των γονέων σε διάφορους τομείς της σχολικής ζωής και η υποστήριξή τους από παρόμοιες εκπαιδευτικές διαδικασίες μπορεί να συμβάλλει ουσιαστικά στη βελτίωση των σχέσεων γονέων- παιδιών συμπληρώνοντας και ενισχύοντας τους στόχους του προγράμματος Αγωγής Υγείας του Σχολείου
Η συνεργασία του σχολείου με τον Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας, με ένα Κέντρο Υγείας και κάποια συμβουλευτική ή ψυχολογική υπηρεσία της περιοχής θεωρείται απαραίτητη καθώς μπορεί να συνδέσει το σχολείο και την οικογένεια με την ευρύτερη κοινότητα προσφέροντας μια επιπλέον υποστήριξη στους συμμετέχοντες (καθηγητές, μαθητές, γονείς. κ.α)

ΣΤΟΧΟΙ

  • Η πρόληψη των ψυχολογικών και σωματικών προβλημάτων και η βελτίωση του επιπέδου υγείας των μαθητών και της ποιότητας ζωής τους στο οικογενειακό, σχολικό και κοινωνικό περιβάλλον.
  • Η απόκτηση γνώσης , η ταύτιση με τις πραγματικές καταστάσεις και εμπειρίες για το τι είναι ωφέλιμο και τι είναι βλαβερό για την υγεία του ατόμου, συμβάλει στη δημιουργία σωστής προσωπικότητας των μαθητών.
  • Η ανάπτυξη υγιών στάσεων αντιμετώπισης και διαπροσωπικών σχέσεων και του τρόπου αντιμετώπισης προσωπικών δυσκολιών
  • Η δυνατότητα διάδοσης των γνώσεων και των εμπειριών των μαθητών από τη σχολική τους μονάδα σε άλλες σχολικές μονάδες, στα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, στους εκπροσώπους της Τ.Α , της Εκκλησίας και στα Μ.Μ.Ε

Γ. ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ Γ «ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΩΝ ΣΕ ΘΕΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ»

Υποέργο Γ1 «Προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας»

1.ΘΕΜΑΤΟΛΟΓΙΑ

Οι θεματικές ενότητες στις οποίες μπορούν να υποβληθούν προτάσεις είναι οι παρακάτω:

A. Οι θεματικές ενότητες για τις οποίες εκπονήθηκε ή αγοράστηκε διδακτικό και εκπαιδευτικό υλικό στο πλαίσιο του Β΄Κ.Π.Σ
1. Διατροφή- Διατροφικές συνήθειες (11-14/15-18)
2. Στοματική Υγιεινή (11-14/15-18)
3. Κυκλοφοριακή Αγωγή- Ατυχήματα (11-14/15-18)
4. Καρδιαγγειακά Νοσήματα- Φυσική άσκηση (11-14/15-18)
5. Ψυχική Υγεία- Διαπροσωπικές σχέσεις (11-14/ 15-18)
6. Σεξουαλική Αγωγή - Διαφυλικές σχέσεις (11-14/15-18)
7. Εξαρτησιογόνες ουσίες (11-14/15-18)
B. Παραπλήσια Θεματολογία που αφορά στο σωστό- υγιεινό τρόπο διαβίωσης( Σωματική- Ψυχική- Πνευματική Ισορροπία)

ΜΕΘΟΔΟΣ
Τα προγράμματα αυτά έχουν σαν ομάδα στόχο μαθητές της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και θα υλοποιηθούν με τη βοήθεια δομών οι οποίες σχεδιάσθηκαν και τέθηκαν σε λειτουργία στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι και οι οποίες είναι:
A. Το Δίκτυο υπευθύνων Αγωγής Υγείας
B. Εκπαιδευτικοί που επιμορφώθηκαν στην θεματολογία της Αγωγής Υγείας ή έχουν εκπονήσει Προγράμματα Αγωγής Υγείας.
Οι δραστηριότητες που προβλέπονται για την επίτευξη των τεθέντων στόχων είναι:
1. Συμμετοχή στις μαθητικές ομάδες , Ειδικών Επιστημόνων, στο θέμα που έχει επιλεγεί οι οποίοι θα ενημερώνουν τους μαθητές , θα συνεργάζονται και θα συμβάλλουν στην επιτυχή έκβαση του προγράμματος .
2. Εκπαιδευτικές επισκέψεις των συμμετεχόντων μαθητών με τη συνοδεία των υπευθύνων εκπαιδευτικών , Επαγγελματικού περιεχομένου σε κέντρα Ερευνών- μελετών και πληροφόρησης αναγνωρισμένα από το Εθνικό σύστημα εκπαίδευσης. Ο σκοπός των επισκέψεων αυτών είναι η μάθηση και η γνωριμία διαφορετικών μεθόδων, νέων εκπαιδευτικών περιεχομένων και η εξοικείωση τους με νέο εργαστηριακό εξοπλισμό , την εκπόνηση εργασιών και την πειραματική εφαρμογή μεθόδων εργασίας που έχουν σχέση μόνο με το θέμα που έχει επιλεγεί . Οι επισκέψεις αυτές είναι ημερήσιες εκτός ωρολογίου προγράμματος.
3. Ημερίδες ενημέρωσης και πληροφόρησης των μαθητών καθώς και άλλων εκδηλώσεων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο που αφορούν την πρόληψη σε θέματα Αγωγής Υγείας . Στην οργάνωση των ημερίδων / εκδηλώσεων και στην ανάπτυξη των θεμάτων συμμετέχουν οι εκπρόσωποι φορέων εξειδικευμένων καθώς και κέντρα πληροφόρησης για την Εκπαίδευση και μάλιστα σε τομείς νέων τεχνολογιών.
4. Ανάπτυξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων (έντυπο και ηλεκτρονικό εκπαιδευτικό υλικό, σχολική εφημερίδα, εξειδικευμένες εργασίες με χρήση νέων τεχνολογιών για θέματα αγωγής υγείας κλπ)
5. Για την αποτελεσματική επίτευξη των στόχων του έργου, ο υπεύθυνος Εκπαιδευτικός αναπτύσσει κατάλληλες μεθόδους προκειμένου να εξασφαλίσει τη συμμετοχή και να προκαλέσει το ενδιαφέρον των μαθητών σε μικρότερες ομάδες εργασίας, οι οποίες θα αναλάβουν τη διερεύνηση και ανάπτυξη των επί μέρους θεμάτων στο πλαίσιο του κεντρικού θέματος. Επίσης με τη βοήθεια του συντονιστή- καθηγητή και των συμμαθητών του ο μαθητής διευκολύνεται να μιλήσει για τις δυσκολίες του, να εκφράσει τα συναισθήματα του, να αποφορτίσει την ένταση και να αναζητήσει λύσεις και τρόπους αντιμετώπισης.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος ιδιαίτερη σημασία δίνεται
α)Στη διαφορετικότητα των εκπαιδευτικών μεθόδων άσκησης στη θεματική ενότητα
β)Στην επιπλέον εξειδίκευση και απόκτηση γνώσεων, δεξιοτήτων των μαθητών από την επιλογή της συγκεκριμένης θεματικής ενότητας
γ)Στη χρησιμοποίηση καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και υλικού που έχει εκπονηθεί για τη συγκεκριμένη θεματική ενότητα.
δ)Στη χρησιμοποίηση σύγχρονων εκπαιδευτικών μέσων περισσότερο εξειδικευμένων.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς οργανώνεται συζήτηση με τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του Σχολείου, με εκπροσώπους των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με συλλόγους και οργανώσεις της κοινότητας που ασχολούνται με θέματα σχετικά με το πρόγραμμα.
Αφορμή για ομιλίες μπορεί να είναι η παγκόσμια ημέρα Υγείας, η ημέρα κατά του AIDS, η ημέρα κατά του Καπνίσματος.
Η παρουσίαση συζητήσεων στα ΜΜΕ, της ομάδας των συμμετεχόντων μαθητών μαζί με τα μέλη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, τους εκπροσώπους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Εκκλησίας, για τα επιστημονικά δεδομένα του Προγράμματος σε εκλαϊκευμένη μορφή αλλά με υψηλά επιστημονικά κριτήρια και γνώση, αλλιώς δημιουργούν αμφιβολίες που εξασθενίζουν το μέσο πρόληψης. Η πληροφόρηση πρέπει να είναι εξειδικευμένη με την κατάλληλη προσαρμογή των μηνυμάτων για τις ειδικές πληθυσμιακές ομάδες.
Κατά το μήνα Μάιο διατίθεται μια εργάσιμη ημέρα για την παρουσίαση του προγράμματος σε όλη τη Σχολική κοινότητα με επιδίωξη γόνιμης συζήτησης και πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος.
Η οργάνωση Festival για την Υγεία σε Νομαρχιακό επίπεδο με τη συμμετοχή όλων των Σχολείων, που συμμετέχουν στα προγράμματα Ενίσχυσης Πρωτοβουλιών σε θέματα Υγείας, με αναφορές στα έργα του Ιπποκράτη, με απαγγελίες ποιητών σχετικά με την Υγεία, Θεατρικής παράστασης που να προβληματίζει τους παρευρισκόμενους για θέματα υγείας, εκθέσεις βιβλίων, εφημερίδων, κόμικς, φωτογραφιών, CD-ROM, προβολές ταινιών σχετικών με το θέμα κ.α

ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΥΠΟΕΡΓΟΥ Γ1

1. Διαδικασία υποβολής προτάσεων

Το τμήμα Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Αγωγής της Σ.Ε.Π.Ε.Δ του ΥΠ.Ε.Π.Θ σε συνεργασία με το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, και ειδικότερα την Ειδική Ομάδα επιστημονικής στήριξης, αξιολόγησης και διαχείρισης της πράξης επιμελούνται τη σχετική προκήρυξη για τα προγράμματα Αγωγής Υγείας, βάσει οδηγιών που θα περιλαμβάνονται στον Οδηγό Εφαρμογής και Διαχείρισης των Προγραμμάτων. Η ομάδα έργου του Ε.Ι.Ν πραγματοποιεί την ενημέρωση όλων των σχολικών μονάδων της χώρας για τον τρόπο υποβολής και συμμετοχής τους (σχολεία, εκπαιδευτικοί) όπως και την κοινοποίηση του Οδηγού εφαρμογής και διαχείρισης των προγραμμάτων (απαραίτητα έντυπα). Το Ε.Ι.Ν αποστέλλει έγγραφο και ενημερωτικό υλικό στις Δ/νσεις των Νομαρχιών στους Υπευθύνους Αγωγής Υγείας, οι οποίοι στη συνέχεια ενημερώνουν του Διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων.
Σε κάθε δημόσιο Σχολείο της Δ/θμιας και Π/θμιας Εκπαίδευσης που παρέχει Γενική Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση κατά την έναρξη του σχολικού έτους γίνεται ενημέρωση των Εκπαιδευτικών από τους Υπευθύνους Αγωγής Υγείας για τις δυνατότητες εφαρμογής των προγραμμάτων ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας. Καλό είναι να διατίθεται μία (1) διδακτική ώρα για την ενημέρωση και των μαθητών του Σχολείου για τους στόχους και τις δυνατότητες υλοποίησης των προγραμμάτων αυτών.
Οι σχολικές μονάδες μπορούν να υποβάλουν πρόταση για τα προγράμματα Ενίσχυσης πρωτοβουλιών, σε συνεργασία με άλλες σχολικές μονάδες(από 5 έως 10 σχολικές μονάδες συνολικά ανά πρόταση).
Ακολουθούν προκαταρκτικές συσκέψεις μεταξύ ενδιαφερομένων Εκπαιδευτικών και στη συνέχεια συνάντηση μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών, ώστε να σχηματοποιηθούν προτάσεις θεμάτων σχετικών με τα προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών που αφορούν στις αντίστοιχες θεματικές ενότητες του εκπαιδευτικού υλικού.
Ο Υπεύθυνος καθηγητής του προγράμματος θα πρέπει να αναφέρει συγκεκριμένα στο «έντυπο υποβολής Πρότασης» τις εκπαιδευτικές επισκέψεις που θα πραγματοποιηθούν, στους φορείς υποδοχής, τα θέματα που θα αναπτυχθούν τόσο κατά τη φάση της προετοιμασίας από τους μαθητές όσο και κατά τη φάση πραγματοποίησης της εκπαιδευτικής επίσκεψης.
Θα πρέπει επίσης να αναφέρεται το χρονοδιάγραμμα πραγματοποίησης της επίσκεψης, ο αριθμός και τα χαρακτηριστικά των συμμετεχόντων μαθητών και η μεθοδολογία αξιολόγησης και διάδοσης των αποτελεσμάτων τόσο στην ίδια σχολική μονάδα όσο και σε άλλες σχολικές μονάδες σε τοπικό επίπεδο.
Στο έντυπο υποβολής της πρότασης πρέπει να αναγράφεται ο επιστημονικός φορέας, του οποίου εκπρόσωποι θα στηρίξουν το πρόγραμμα. Ο Επιστημονικός φορέας θα επιλέγεται από τη Λίστα Φορέων του Τμήματος Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Σ.Ε.Π.Ε.Δ και του Ε.Ι.Ν και θα είναι σχετικός με τη θεματολογία της πρότασης.
Ο Δ/ντης του Σχολείου ενημερώνεται από τους συναδέλφους για τις προτάσεις τους και αποφασίζει για την υποβολή αυτών στη Δ/νση Δ/θμιας & Π/θμιας Εκπαίδευσης του Νομού υπόψη του Υπευθύνου Αγωγής Υγείας.
Το σχέδιο κάθε πρότασης υποβάλλεται στον Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας, ο οποίος πραγματοποιεί μια πρώτη επιλογή. Κατόπιν οι προτάσεις αποστέλλονται (σε τρία αντίγραφα) στην Ειδική Ομάδα του Τελικού Δικαιούχου η οποία σε συνεργασία με τον υπεύθυνο του τμήματος Αγωγής Υγείας της Σ.Ε.Π.Ε.Δ του ΥΠ.Ε.Π.Θ τις αξιολογεί σύμφωνα με τα παρακάτω κριτήρια:

Κριτήρια επιλογής


α) Θέματος
Το θέμα κρίνεται με βάση την ποιότητα του, τη συνάφειά του προς τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των συμμετεχόντων μαθητών, το βαθμό στον οποίο ανταποκρίνεται στους γενικούς στόχους των προγραμμάτων λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες εξελίξεις και τις ανάγκες της σύγχρονης κοινωνίας προσαρμοσμένες στις τοπικές συνθήκες και ανάγκες.
Επιπλέον το θέμα θα κρίνεται με βάση την/τις καινοτομίες που ενδεχόμενα θα περιλαμβάνει (χρήση νέων εκπαιδευτικών μέσων, νέων εκπαιδευτικών μεθόδων, ανάπτυξη νέων ικανοτήτων κλπ) και το βαθμό συμμετοχής των μαθητών στις φάσεις εφαρμογής του προγράμματος, κάτι που επιτρέπει την μακροχρόνια συνεργασία τόσο σε επίπεδο μαθητών μεταξύ τους όσο και σε επίπεδο σχολικών μονάδων, εκπαιδευτικών και γονέων.

β) Συμμετεχόντων μαθητών
Η συμμετοχή των μαθητών είναι εθελοντική
Ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών θα ορίζεται από τον υπεύθυνο καθηγητή του έργου λαμβάνοντας υπόψη την ίση συμμετοχή αγοριών και κοριτσιών. Μπορεί να είναι ένα αυτούσιο τμήμα του σχολείου ή να απαρτίζεται από μαθητές/τριες διαφορετικών τμημάτων και τάξεων του Σχολείου και φυσικά το πρόγραμμα υλοποιείται εκτός ωρολογίου προγράμματος.

γ) Σχολείου
Στο κάθε Πρόγραμμα θα συμμετέχουν από 5 έως 10 σχολικές μονάδες.
Ο κατάλογος των προτεινόμενων προγραμμάτων για τη χρηματοδότηση αποστέλλεται μέσω του Ε.Ι.Ν, στο Τμήμα Αγωγής Υγείας της Δ/νσης Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων του ΥΠΕΠΘ προκειμένου να εκδοθεί η σχετική Υπουργική Απόφαση για τη χρηματοδότηση των Προγραμμάτων.
Η απόφαση αυτή κοινοποιείται στο Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας προκειμένου να προχωρήσει η χρηματοδότηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων.
Την Υπευθυνότητα για το συντονισμό των προγραμμάτων σε κάθε Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης θα την έχει ο Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας. Οι εκπαιδευτικοί που θα αναλάβουν σε κάθε σχολική μονάδα την οργάνωση και τη λειτουργία του προγράμματος είναι συνυπεύθυνοι και απαιτείται συνεργασία για την επίλυση των προβλημάτων με τον Υπεύθυνο Αγωγής Υγείας της οικείας Δ.Δ.Ε.
Ο ελάχιστος χρόνος διάρκειας του έργου θεωρείται το εξάμηνο και ολοκληρώνεται με την κατάθεση των σχετικών εντύπων και εκθέσεων οικονομικού απολογισμού των δραστηριοτήτων και την τελική έκθεση στο Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας.
Με το πέρας του κάθε προγράμματος θα υποβάλλονται από τους εκπαιδευτικούς εκθέσεις αξιολόγησης στους Υπευθύνους Αγωγής Υγείας της Δ/νσης τους. Με τη σειρά του ο Υπεύθυνος Αγωγής Υγείας θα υποβάλλει έκθεση αξιολόγησης για κάθε πρόγραμμα στην Ομάδα Έργου του Τελικού Δικαιούχου. Η ομάδα Έργου αναλαμβάνει να συγκεντρώσει το υλικό των προγραμμάτων και τις Εκθέσεις Αξιολόγησης και να το παραδώσει στο Τμήμα Αγωγής Υγείας του ΥΠ.Ε.Π.Θ.

Σε κάθε περίπτωση η υλοποίηση του προγράμματος διευκολύνεται με κάθε δυνατό τρόπο από τη Δ/νση του Σχολείου και το Σύλλογο των καθηγητών, ενώ κατά το μήνα Μάιο διατίθεται μία εργάσιμη ημέρα για την παρουσίαση του προγράμματος σε όλη τη Σχολική κοινότητα με επιδίωξη γόνιμης συζήτησης και πολλαπλασιαστικού αποτελέσματος. Στους μαθητές που παίρνουν μέρος στο πρόγραμμα, το Σχολείο τους τιμά με ονομαστική αναφορά και συγχαρητήρια κατά την εκδήλωση παρουσίασης του προγράμματος στο τέλος του σχολικού έτους, ενώπιον όλης της μαθητικής κοινότητας

2. Μεθοδολογία κατανομής προϋπολογισμού στις εκπαιδευτικές μονάδες.
Η οικονομική ενίσχυση που δίνεται ανά πρόγραμμα δεν μπορεί να υπερβαίνει τη μέγιστη χρηματοδότηση που ανέρχεται σε 8.804€ ( περίπου 880 € ανά σχολείο) ανά έτος και καταβάλλεται σε δύο δόσεις ως εξής:
1. Το 60% με την Υπογραφή της σχετικής σύμβασης του Δ/ντή της Σχολικής μονάδας και του υπεύθυνου καθηγητή του προγράμματος
2. Το υπόλοιπο 40% αφού υποβληθεί και εγκριθεί η Τελική έκθεση και ο Τελικός Οικονομικός απολογισμός του προγράμματος.

Όλα τα έξοδα πρέπει να αντιστοιχούν σε συγκεκριμένες δραστηριότητες σχετικές με το επιλεγέν θέμα.

Δ. ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ Γ «Προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας»
1. Επαναπροσδιορισμός του κοινωνικού ρόλου του σχολείου
2. Υιοθέτηση υπεύθυνων επιλογών και συμπεριφορών από τα μέλη της σχολικής κοινότητας
3. Νέοι τρόποι προσέγγισης στην Εκπαιδευτική διαδικασία από τους εκπαιδευτικούς προς τους μαθητές
Με την ολοκλήρωση του παρόντος έργου αναμένεται ότι σε επίπεδο εκπαιδευτικών θα έχει επιτευχθεί η ευαισθητοποίηση του 30% του συνόλου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και 20% του συνόλου των υπηρετούντων εκπαιδευτικών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση.
Σε επίπεδο μαθητών αναμένεται η ενημέρωση του 30% του συνόλου των μαθητών της Δ/θμιας Εκπαίδευσης και το 10% του συνόλου των μαθητών της Πρωτ/θμιας Εκπαίδευσης. Με την αξιοποίηση του εκπαιδευτικού υλικού που εκπονήθηκε ή αγοράστηκε στο πλαίσιο του ΕΠΕΑΕΚ Ι το ποσοστό αυτό δύναται να αυξηθεί στο 50%.

ΣΤ. ΚΥΡΙΟΙ ΦΟΡΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ Γ «Προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών σε θέματα Αγωγής Υγείας»
1. Η Δ/νση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων του ΥΠ.Ε.Π.Θ, μέσω του Τμήματος Αγωγής Υγείας και Περιβαλλοντικής Αγωγής.
2. Το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας, μέσω της Ειδικής Ομάδας Επιστημονικής στήριξης , παρακολούθησης και αξιολόγησης της Πράξης

f t g m

Τα τελευταία νέα