Copyright 2017 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Διάφορα

Τα ευτράπελα του ελληνικού Δημοσίου 3

5

ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ

Παρά τις όποιες προσπάθειες εξορθολογισμού του κράτους υπό την πίεση τριών μνημονίων και τη νομοθέτηση δεκάδων σχετικών διατάξεων, το ελληνικό Δημόσιο παραμένει γεμάτο παράδοξα, ευτράπελα και αδικίες. Διότι πώς αλλιώς να χαρακτηρίσει κανείς φαινόμενα, όπως τα εκατομμύρια που πληρώνει το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για... διόδια που δεν χτίστηκαν ποτέ, ενοίκια για υπηρεσίες που έχουν ιδιόκτητα ανεκμετάλλευτα ακίνητα, χαρτί και αλληλογραφία στον αιώνα της ψηφιακής επανάστασης και πολλά, πολλά άλλα. Και όλα αυτά όταν δεν πληρώνει καν τις υποχρεώσεις του προς τους ιδιώτες προμηθευτές του, τους οποίους πάντως φορολογεί βαρύτατα.

 

Τα κρούσματα είναι πολλά και αν και δεν έχουν απαραίτητα δόλο είναι λίαν ανησυχητικά. Για παράδειγμα: Την ώρα που η κυβέρνηση επιχειρεί να μονιμοποιήσει περί τους 30.000 συμβασιούχους και έχει αυξήσει στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων ετών τους μετακλητούς υπαλλήλους, στα Δωδεκάνησα εκατοντάδες εποχικά εργαζόμενοι στον ιδιωτικό τομέα παρέμεναν μέχρι πριν από λίγες μέρες απλήρωτοι, αφού δεν μπορούσαν να κάνουν... έναρξη. Ο αρμόδιος υπάλληλος του ασφαλιστικού φορέα, ένας και μοναδικός για τα μισά σχεδόν νησιά του συμπλέγματος, είχε πάρει άδεια! Απουσία αντικαταστάτη του, χάθηκαν μισθοί ενός μηνός για τους εργαζομένους, αλλά και οι αντίστοιχοι φόροι και εισφορές για το Δημόσιο.

 

Αλλο παράδειγμα: Σύμφωνα με στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας που συγκεντρώθηκαν νωρίτερα φέτος, περισσότερα από 9.500 δημόσια ακίνητα, όπως νοσοκομεία, σχολεία, πανεπιστήμια, γραφεία κ.λπ., έχουν καταγραφεί ως αυθαίρετα με βάση τις αιτήσεις τακτοποίησης που υπέβαλαν οι εμπλεκόμενοι φορείς του Δημοσίου στις αρμόδιες αρχές. Εννοείται ότι η τακτοποίηση θα στοιχίσει στους προϋπολογισμούς τους, που χρηματοδοτούνται βέβαια απο τους Ελληνες φορολογουμένους.

 

Η ανταποδοτικότητα

 

Πριν από τα μνημόνια, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είχε υπολογίσει την ανταποδοτικότητα των φόρων στην Ελλάδα αρνητική: για κάθε 100 ευρώ που εισέπραττε παρήγαγε αξία... 65 ευρώ. Τότε, το κόστος αυτό είχε υπολογιστεί σε 18 δισ. ευρώ ετησίως. Εκτοτε, πολλοί νόμοι και περικοπές δαπανών νομοθετήθηκαν για να μειωθούν αυτές οι σπατάλες αλλά ουδέποτε ασφαλώς εξαφανίστηκαν ολοσχερώς. Αλλωστε, το δημοσιονομικό ισοζύγιο, όχι το πρωτογενές, παραμένει ελλειμματικό και χρηματοδοτείται από τα μνημόνια...

 

Αλλά ακόμα και αυτές οι δαπάνες δεν επαρκούν να καλύψουν τις βασικές ανάγκες των πολιτών. Οπως αποκάλυψε η «Κ» προ μηνών, στη Θεσσαλονίκη, στις περιοχές Νεάπολης Συκεών, Ωραιοκάστρου και Χορτιάτη και στον Δήμο Παύλου Μελά, τα ιατρεία του Πρωτοβάθμιου Εθνικού Δικτύου Υγείας διέθεταν έναν παθολόγο και έναν γενικό γιατρό για να καλύψουν τις ανάγκες των 233.022 ενηλίκων, ενώ δεν διέθεταν κανένα παιδίατρο, την ώρα που ο πληθυσμός των παιδιών ανέρχεται στις 40.000. Αντιθέτως, στον Δήμο Βόλβης στη Θεσσαλονίκη, το ένα κέντρο υγείας και τα τρία περιφερειακά ιατρεία διέθεταν 25 γενικούς γιατρούς και έναν παθολόγο για μόλις 6.972 ενήλικες.

 

Την έλλειψη ιατρών σε πολλές περιοχές της χώρας φαίνεται πως αναγνωρίζει και η διοίκηση της ΔΕΗ, αφού προκήρυξε πέρυσι το καλοκαίρι διαγωνισμό για την πρόσληψη 21 ιατρών για εργασία σε διάφορες μονάδες της. Επείγουσα κρίθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και η πρόσληψη 2.338 αρχαιολόγων με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου στις Εφορείες Αρχαιοτήτων της Φλώρινας και της Κοζάνης, που θα χρηματοδοτηθούν από τη ΔΕΗ. Μάλιστα, παρά την πρόσφατη κατολίσθηση στο ορυχείο στο Αμύνταιο και τη διακοπή της λειτουργίας του, ο διαγωνισμός της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φλώρινας για την πρόσληψη 426 εργαζομένων επιστημονικού και εξειδικευμένου προσωπικού φέρεται να συνεχίζεται κανονικά.

 

Την ίδια ώρα, τουλάχιστον πέντε μεγάλα δημόσια λιμάνια –Κέρκυρα, Λαύριο, Βόλος, Ελευσίνα και Αλεξανδρούπολη– έχουν μικρότερο αριθμό προσωπικού από το πλήθος των μελών των διοικητικών συμβουλίων τους! Αυτό δεν εμπόδισε βέβαια το υπουργείο Ναυτιλίας να δημιουργήσει έναν ακόμα φορέα επίβλεψης των λιμανιών με 50 οργανικές θέσεις, η πλήρωση των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη.

 

Ομως, η λογική σπανίως πρυτάνευσε στο Δημόσιο. Ετσι, το κράτος προτιμά να πληρώνει ρήτρες περί τα 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως στους παραχωρησιούχους εργολάβους παρά να επιτρέψει τη συμβατικά προβλεπόμενη κατασκευή πλευρικών διοδίων στη Βαρυμπόμπη, στον Αγιο Στέφανο, στο Σχηματάρι, στη Χαλκίδα και αλλού. Ανέχεται δε επίσης εύκολα το γεγονός πως μετά τις δαπάνες που έχει κάνει ο κρατικός ΟΣΕ για τον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης χρειάζονται πέντε ώρες για να φτάσει το τρένο αντί τέσσερις προηγουμένως.

 

Οπως ανέχεται και το γεγονός πως δεν μπορεί να στείλει κανείς αυτή την περίοδο συστημένο από ορισμένα καταστήματα των ΕΛΤΑ, αφού παρά τους 7.000 εργαζομένους τους, φαίνεται πως δεν υπάρχουν αρκετοί για να τα διεκπεραιώσουν. Κάτι που ξέρουν ήδη πολύ καλά πολλοί πολίτες στους οποίους η ΔΕΗ τους έκοψε το ρεύμα, αφού δεν πήγε ποτέ ο λογαριασμός...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Greek Bulgarian Danish Dutch English Filipino Finnish French German Italian Norwegian Portuguese Romanian Russian Serbian Spanish Swedish
f t g m

Τα τελευταία νέα