Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Άρθρα

Νικόλαος Φωτίου,Εκπαιδευτικός Δ.Ε., υπεύθυνος ΣΕΠ στο ΚΕΣΥΠ Πιερίας: Αναγκαιότητα του ΣΕΠ στο Γενικό Λύκειο

Αναγκαιότητα άμεσης  επαναφοράς του

Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Γενικό Λύκειο

Μετά τη δημοσίευση του Νόμου 4186 (ΦΕΚ 193/17.09.2013) με θέμα: Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις, καθιερώθηκε νέο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών στο Γενικό Λύκειο σταδιακά, από το τρέχον σχολικό έτος 2013-14, για τους μαθητές της Α΄ τάξης και αντίστοιχα τα επόμενα έτη (2014-15 και 2015-16) για τους μαθητές της Β΄ και Γ΄ τάξης.

Χαρακτηριστικό γνώρισμα του αναλυτικού προγράμματος είναι η απουσία του θεσμού του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού για τους μαθητές που φοιτούν στο Νέο Γενικό Λύκειο. Η κατάργηση των Γραφείων Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΓΡΑ.Σ.Ε.Π.) σ’ όλες τις σχολικές μονάδες, καθώς και η πρόσφατη κατάργηση του μαθήματος του Σ.Ε.Π., έχουν ως συνέπεια στη βαθμίδα που οι μαθητές καλούνται να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για τις σπουδές τους, να είναι τελείως αβοήθητοι.

Το Λύκειο, δια μέσου του αναλυτικού προγράμματος σπουδών του, δεν κρίνει απαραίτητη την εμπλοκή των μαθητών σε δραστηριότητες που προάγουν την αυτογνωσία, την επαγγελματική και εκπαιδευτική πληροφόρηση και των διαδικασιών λήψης ορθολογικών αποφάσεων και μεταβάσεων στη  ζωή των μαθητών του. Επιπλέον, με βάση το ανωτέρω νομικό πλαίσιο, οι μαθητές καλούνται να δηλώσουν -και επομένως να δεσμευτούν - στην αρχή της Γ΄ τάξης, για τα μαθήματα που θα παρακολουθήσουν και που αντιστοιχούν σε σχολές και τμήματα Επιστημονικού Πεδίου Ειδίκευσης.

Τα Επιστημονικά Πεδία Ειδίκευσης γίνονται πλέον πέντε και είναι: Ανθρωπιστικές σπουδές, Νομικές, Θετικές & Τεχνολογικές Επιστήμες, Επιστήμες Υγείας, Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης, Πολιτικές Επιστήμες και Παιδαγωγικές Επιστήμες. Με Υπουργική Απόφαση που θα εκδίδεται έως την 30 Μαΐου προηγούμενου διδακτικού έτους, καθορίζεται η ονομασία των επιστημονικών πεδίων και η ένταξη των Σχολών / Τμημάτων σε αυτά.

Με το παλιό νομικό πλαίσιο (αφορά και τους μαθητές που φοιτούν σήμερα στη Β΄ και Γ΄ τάξη), οι μαθητές επέλεγαν την κατεύθυνση τους στη Β΄ και Γ΄ Λυκείου, και εφόσον ολοκλήρωναν τις πανελλαδικές και σχολικές εξετάσεις υπέβαλαν ηλεκτρονικά το μηχανογραφικό τους. Είχαν τη δυνατότητα, ανεξάρτητα των μαθημάτων κατεύθυνσης που παρακολουθούσαν στο Λύκειο να δηλώσουν σχολές και τμήματα έως και δύο επιστημονικών πεδίων, ακόμα και πεδίων που δε σχετίζονται άμεσα με την κατεύθυνση τους, με μία βέβαια απώλεια των μορίων τους (αντικατάσταση των μαθημάτων βαρύτητας). Με δήλωση τους στο Λύκειο, το μήνα Φεβρουάριο επέλεγαν  κυρίως το 6ο μάθημα (επιλογής) των πανελλαδικών εξετάσεων, εάν θα πάρουν μέρος στις πανελλαδικές εξετάσεις ή όχι κ.α.

Με το νέο νομικό πλαίσιο τα επιστημονικά πεδία  ειδίκευσης και των μαθημάτων στο λύκειο διευρύνονται σε πέντε, τα χρονικά πλαίσια δηλώσεων και δεσμεύσεων των μαθητών  γίνονται πιο επιτακτικά και ταυτόχρονα καταργείται τελείως ο θεσμός του επαγγελματικού προσανατολισμού. Οι ενημερωτικές εκδηλώσεις από τους υπευθύνους των ΚΕ.ΣΥ.Π.  και τους Διευθυντές σχολείων δε μπορούν να καλύψουν το κενό, διότι ο επαγγελματικός προσανατολισμός δεν είναι απλά ζήτημα ενημέρωσης δομής και λειτουργίας του λυκείου.

Το επιχείρημα ότι και άλλες χώρες δε διαθέτουν στα αναλυτικά τους προγράμματα,  μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού δεν πρέπει να αποτελεί άλλοθι, διότι οι επιλογές σπουδές εκεί είναι πιο ελεύθερες και δε διαθέτουν όπως εμείς, αυτά τα ασφυκτικά περιθώρια δηλώσεων και δεσμεύσεων και μάλιστα κατά την διάρκεια της σχολικής ζωής.

Για όλους του ανωτέρω λόγους προτείνεται ή άμεση επαναφορά του θεσμού του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο Γενικό Λύκειο, με την ενσωμάτωση του στο μάθημα Ερευνητικές Εργασίες (project). Οι Ερευνητικές εργασίες προβλέπονται στο αναλυτικό πρόγραμμα της Α΄ και Β΄ Λυκείου. Ένα από τα 4 project που καλούνται να υλοποιήσουν οι μαθητές να έχει σχέση υποχρεωτικά με τον Σχολικό Επαγγελματικό Προσανατολισμού.

Μέσα από ένα project Επαγγελματικού Προσανατολισμού, να δίνεται η  δυνατότητα στους μαθητές να μελετήσουν τη δομή και τη λειτουργία του Γενικού Λυκείου, τα Επιστημονικά Πεδία Ειδίκευσης, να ερευνήσουν ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους επιλεγμένους οδηγούς σπουδών -σχολών και τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης ή μη, να πάρουν συνεντεύξεις από επιστήμονες– επαγγελματίες, να εντάξουν στις δραστηριότητες του project ενημερωτικές εκδηλώσεις με τους υπευθύνους των ΚΕΣΥΠ, να πραγματοποιήσουν τα τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού που διαθέτει ο Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. στην ηλεκτρονική του σελίδα και άλλα πολλά.

Γενικά να εμπλακούν σε δραστηριότητες με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών τους, να παρουσιάζουν τα αποτελέσματα της εργασίας τους, ώστε να μάθουν πώς να ερευνούν και να αξιολογούν από μόνοι τους, την εκπαιδευτική πληροφόρηση που τους είναι απαραίτητη για την προσωπική και επαγγελματική τους ανάπτυξη. Οι ερευνητικές εργασίες αποκτούν με τον τρόπο αυτό και πιο πρακτικό χαρακτήρα, ώστε όταν κληθούν αργότερα να υποβάλουν το μηχανογραφικό τους ή να πάρουν σημαντικές αποφάσεις για το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό τους μέλλον, να έχουν λιγότερο άγχος και να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι.

Για την καλύτερη οργάνωση και υποστήριξη των μαθητών στα ζητήματα του επαγγελματικού προσανατολισμού, προτείνεται σε κάθε λύκειο να οριστεί ένας εκπαιδευτικός υπεύθυνος για την υποστήριξη των project που να έχει σχέση με τον επαγγελματικό προσανατολισμό, να γνωρίζει το υλικό του ΣΕΠ που υπάρχει στο σχολείο, να είναι υπεύθυνος για την καθοδήγηση μαθητών και γονέων και την παραπομπή τους (ραντεβού) στο αρμόδιο ΚΕΣΥΠ, τη διοργάνωση των απαραίτητων ενημερωτικών εκδηλώσεων, κ.α. Ο εκπαιδευτικός – υπεύθυνος του ΣΕΠ για να μπορεί να ανταποκριθεί  ικανοποιητικά στις υποχρεώσεις του αυτές, να έχει μία μείωση του διδακτικού του ωραρίου 4 ώρες εβδομαδιαίως. Στην  εκπαιδευτική κοινότητα υπάρχουν πολλοί εκπαιδευτικοί που διαθέτουν σχετική επιμόρφωση, σημαντική  εμπειρία στο θεσμό του ΣΕΠ και το σχολείο οφείλει  να τους αξιοποιήσει για το καλό των μαθητών.

Φωτίου Νικόλαος, εκπαιδευτικός Δ.Ε., υπεύθυνος ΣΕΠ στο ΚΕΣΥΠ Κατερίνης

f t g m

Τα τελευταία νέα