Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Grey’s Anatomy στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης

7

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΛΑΚΑΣΑΣ

Σύγκρουση τριών Ι.Χ. στην εθνική οδό, υπάρχουν ένας πολυτραυματίας και τρεις ελαφρότερα που διακομίζονται στα εξωτερικά ιατρεία. Ενας 25χρονος εισάγεται με οξείς κοιλιακούς πόνους και όλα δείχνουν πως θα χρειαστεί αμέσως χειρουργική επέμβαση. Ενας τρίτος ασθενής έχει υποστεί ανακοπή καρδιάς και χρειάζεται αναζωογόνηση. Υπάρχει ένα ακόμη περιστατικό με οξείς πόνους στο στήθος και ο γιατρός πρέπει να επέμβει αμέσως, διότι υπάρχουν όλα τα συμπτώματα της πνευμονικής εμβολής. Το ίδια γρήγορα αντανακλαστικά πρέπει να κινητοποιηθούν για τις γρήγορες, απαραίτητες κινήσεις στην περίπτωση ενός οξέος εμφράγματος.

Σενάριο τηλεοπτικών σειρών, τύπου «Grey’s Anatomy», θυμίζουν τα σεμινάρια «ABCS3 - Applied Basic Clinical Seminar with Scenarios for Students» για τους φοιτητές Ιατρικής του ΑΠΘ. Στόχος των σεμιναρίων, η εξοικείωση των εκκολαπτόμενων γιατρών με την πίεση των έκτακτων περιστατικών και η ανάπτυξη ανακλαστικών γρήγορης διάγνωσης. Η οξύτητα της κάθε περίπτωσης, μάλιστα, αποδόθηκε με «ανοικτές πληγές», «αιματοβαμμένα» πόδια, «ασθενείς» που σφάδαζαν από πόνους στην κοιλιά ή στον θώρακα.

Πρόκειται για περιπτώσεις επειγόντων περιστατικών στα εξωτερικά ιατρεία και χειρουργεία νοσοκομείων, ανάλογα των οποίων πιθανόν οι περισσότεροι έχουμε παρακολουθήσει στον κινηματογράφο ή σε δημοφιλείς τηλεοπτικές σειρές. Βεβαίως, όλοι γνωρίζουμε ότι η πραγματικότητα απέχει από τα σενάρια τύπου «Grey’s Anatomy», άλλωστε γι’ αυτό ακριβώς μπορούμε να τα παρακολουθούμε χωρίς άγχος, από την άνεση του καναπέ ή της κινηματογραφικής αίθουσας.

 

Τα... σενάρια αυτά, ωστόσο, μεταφέρθηκαν στην πανεπιστημιακή ζωή του ΑΠΘ, ώστε οι φοιτητές –μέσα από τον ρόλο του ειδικευόμενου γιατρού– να εξοικειωθούν με την πίεση των έκτακτων περιστατικών, να αναπτύξουν ρουτίνες, αλλά και ανακλαστικά γρήγορης διάγνωσης. Συγκεκριμένα, σεμινάριο με τίτλο «ABCS3 - Applied Basic Clinical Seminar with Scenarios for Students» πραγματοποιήθηκε στο Κέντρο Διάδοσης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων (ΚΕΔΕΑ) του ΑΠΘ και στα τακτικά εξωτερικά ιατρεία του νοσοκομείου Παπαγεωργίου, από φοιτητές του Τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ από το Παράρτημα Θεσσαλονίκης της Επιστημονικής Εταιρείας Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδας (ΕΕΦΙΕ), που έχει πάνω από 3.000 μέλη.

 

https://youtu.be/z6DJ0QOqpZI?list=PLfbKHnsLsrCPRE3OCslCg3o2suqxMMYQ1

 

«Εμπνευσμένο από τα πρότυπα βασικής ιατρικής εκπαίδευσης ιδρυμάτων του εξωτερικού και με αφορμή μελέτες σχετικά με την ορθή ιατρική εκπαίδευση, το σεμινάριο στοχεύει να “συμφιλιώσει” φοιτητές Ιατρικής με τη νοοτροπία της προσομοίωσης και τη στρατηγική της “εκπαίδευσης με βάση το περιστατικό” (case based learning) στην Ιατρική. Οσον αφορά το ABCS3, πρόκειται για εκπαιδευτική καινοτομία σε πανελλήνιο επίπεδο και αποτελεί ένα από τα λίγα σεμινάρια αυτού του είδους πανευρωπαϊκά», παρατηρεί στην «Κ» ο Στέφανος Ζαφειρόπουλος, φοιτητής στην Ιατρική Θεσσαλονίκης και γενικός γραμματέας της ΕΕΦΙΕ.

 

Στο σεμινάριο, όπως εξηγεί στην «Κ» η φοιτήτρια Ιατρικής και εκ των διοργανωτών του, Ιωάννα Παπαγιουβάννη, πραγματοποιήθηκαν 11 σκηνοθετημένα επείγοντα περιστατικά, στο καθένα εκ των οποίων πήραν μέρος εξαμελείς ομάδες φοιτητών και περίπου 70 καθηγητές και εκπαιδευτές διαφόρων ιατρικών ειδικοτήτων. Μάλιστα, η οξύτητα της κάθε περίπτωσης αποδόθηκε εντυπωσιακά με «ανοιχτές πληγές», «αιματοβαμμένα» πόδια, «ασθενείς» που σφάδαζαν από πόνους στην κοιλιά ή στον θώρακα. Στον ρόλο των ασθενών ήταν επίσης φοιτητές της Ιατρικής ΑΠΘ, οι οποίοι προσπάθησαν να αισθανθούν τον πόνο, το άγχος και την κρισιμότητα των στιγμών και, στη συνέχεια, να βιώσουν θεραπεία και ανακούφιση. «Να νιώσουν, δηλαδή», όπως λέει η Ιωάννα, «τι σημαίνει να βρεθείς, ως περιστατικό, στα επείγοντα»...

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

f t g m

Τα τελευταία νέα