Copyright 2024 - Εκπαιδευτικό Περισκόπιο

Ειδική Αγωγή

Τυφλά και βλέποντα παιδιά μοιράζονται παιχνίδια και χαρά

7

ΛΙΝΑ ΓΙΑΝΝΑΡΟΥ

Η 9η Νοεμβρίου ήταν μια σπουδαία μέρα για τα παιδιά του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλών Καλλιθέας. Ηταν η επίσημη πρώτη της εφαρμογής Memor-i Online, που δίνει τη δυνατότητα σε τυφλά και βλέποντα παιδιά να παίζουν μαζί. Για πρώτη φορά, τα παιδιά του σχολείου της Καλλιθέας έπαιξαν online με φίλους τους από μη ειδικά σχολεία, με τους ίδιους όρους και τον ίδιο ενθουσιασμό.

g_ele_c04

Μοιάζει επιστημονική φαντασία, αλλά δεν είναι. Η τεχνολογία υπήρχε, απλώς δεν είχε φτάσει στον τελικό της χρήστη, εν προκειμένω τα παιδιά χωρίς όραση. Αυτό το «οξύμωρο» είχε εντοπίσει εδώ και χρόνια ο Γιώργος Γιαννόπουλος, ερευνητής στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης στο ΕΚΕΦΕ Δημόκριτος. «Η Ε.Ε. επενδύει δισ. ευρώ σε ερευνητικά προγράμματα. Κοινοπραξίες ερευνητικών ιδρυμάτων και εταιρειών παίρνουν τεράστια ποσά και αναπτύσσουν εκπληκτικές τεχνολογίες. Τεχνολογίες που χρειάζονται μόνο λίγους μήνες δουλειάς για να γίνουν εξαιρετικά προϊόντα, ικανά ακόμη και να αλλάξουν τη ζωή μας. Αλλά οι περισσότερες από αυτές μένουν αναξιοποίητες μέσα στα συρτάρια των ιδρυμάτων που τις δημιούργησαν», λέει ο ίδιος. Κάπως έτσι, το 2012, αποφάσισε να ιδρύσει μαζί με τον καρδιακό του φίλο Βασίλη Σαλαπάτα, τη μη κερδοσκοπική εταιρεία SciFΥ (Science For You - Επιστήμη Για Σένα). Σκοπός της, η ανάπτυξη εφαρμογών και η διάθεσή τους, δωρεάν, στο κοινό.

 

Οπως γρήγορα διαπίστωσαν, χαρτογραφώντας τις ανάγκες διαφόρων κοινωνικών ομάδων, δεν ήταν απαραίτητο να ασχοληθούν αποκλειστικά με πολύ υψηλού επιπέδου τεχνολογία. «Είδαμε ότι αυτό που χρειάζεται είναι απλή πληροφορική, που όμως θα είναι χρήσιμη σε κάποιους», λέει στην «Κ» ο κ. Σαλαπάτας. Από νωρίς ασχολήθηκαν με υποστηρικτικές τεχνολογίες για ανθρώπους με αναπηρία, αναπτύσσοντας το ICSee (I Can See), μια εφαρμογή για κινητά, που βοηθά τα άτομα με ελλειμματική όραση στην καθημερινότητά τους, από το να δουν το κουδούνι σε μια πολυκατοικία μέχρι να διαβάσουν τον κατάλογο του εστιατορίου. «Οπως όλες οι εφαρμογές μας και αυτή δημιουργήθηκε επειδή μας ζητήθηκε. Μια κοπέλα μάς είπε ότι κάτι τέτοιο θα της έλυνε τα χέρια». Εδώ και τρία χρόνια η SciFY δημιουργεί δωρεάν εκπαιδευτικά ηλεκτρονικά παιχνίδια για τυφλά αλλά και βλέποντα παιδιά (inclusive games). Τα παιχνίδια (www.gamesfortheblind.org) αξιοποιούνται από παιδιά αλλά και φορείς στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τα downloads έχουν ξεπεράσει τις 11.000 και ο αριθμός συνεχώς αυξάνεται. Ξεκίνησαν με τα «απλά» τρίλιζα, τένις κ.λπ., για να επεκταθούν στα παιχνίδια μνήμης με ηχητικές κάρτες. Το επόμενο βήμα τους στον τομέα αυτό ήταν η πλατφόρμα Memor-i studio, στην οποία παρέχεται η δυνατότητα (δηλαδή ο κώδικας) στον καθένα να δημιουργήσει το δικό του παιχνίδι μνήμης.

 

Ηδη, παιδαγωγοί αλλά και τα παιδιά του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών και του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Τυφλών Καλλιθέας έχουν αναπτύξει πολλά δικά τους παιχνίδια, που τους βοηθούν να αναπτύξουν δεξιότητες και φυσικά να μάθουν διασκεδάζοντας. Με μεγάλη περηφάνια, η ομάδα κατάφερε να πάει ακόμα παραπέρα, δίνοντας τη δυνατότητα στα παιδιά να παίζουν εναντίον του υπολογιστή αλλά και εναντίον άλλων παικτών online. Από τη στιγμή που η απώλεια ή η μειωμένη όραση δεν αποτελεί πια εμπόδιο για το παιχνίδι, τα παιδιά παίζουν με άλλους παίκτες, χωρίς να ξέρουν (ούτε και να τους νοιάζει) αν ο αντίπαλος είναι τυφλός ή βλέπων!

 

Εκτός από τεχνολογίες πρόσβασης, η SciFY ασχολείται επίσης με εργαλεία πληροφορικής για την κοινωνία των πολιτών, με τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης στην κατεύθυνση της βελτίωσης της δουλειάς των οργανισμών, με εργαλεία εκπαίδευσης κ.ά. «Στην ουσία, φτιάχνουμε πληροφορική και τη δίνουμε στον κόσμο δωρεάν», καταλήγει ο κ. Σαλαπάτας. Οπως άλλωστε πιστεύουν, η επιστήμη είναι ο αγώνας λίγων να κατακτήσουν ένα κομμάτι της γνώσης που ανήκει σε όλους.

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

f t g m

Τα τελευταία νέα